Proces


Podzielcie się na pięć grup:

Grupa I – Historyków
Grupa II – Poszukiwaczy
Grupa III – Nauczycieli
Grupa IV – Praktyków
Grupa V - Grafików

Dobierzcie się w grupy według waszych zainteresowań i umiejętności, tak aby jak najlepiej Wam się pracowało. W grupie powinno być przynajmniej pięć osób.
Wybierzcie lidera, który będzie odpowiedzialny za dobrą współpracę i miłą atmosferę w grupie, który również będzie informował mnie o postępach pracy.
Na wykonanie zadania macie trzy tygodnie.  
Na prezentację swojej pracy na forum całej klasy, macie maksymalnie  15 minut.
Oceniani będziecie według kryteriów zamieszczonych w tabeli ewaluacyjnej.
Szukając odpowiedzi na zadane niżej pytania wykorzystajcie wiedzę zawartą na podanych stronach internetowych.
               

Grupa I - Historycy

  1. Jakie znaki wykorzystujemy do zapisu liczb w systemie rzymskim? Co one oznaczją?
  2. Skąd pochodzą znaki rzymskie?
  3. Ciekawostki związane z historią znaków rzymskich.
Grupa II – Poszukiwacze

  1. Znajdźcie dowody na to, że znaki rzymskie są dziś używane.
  2. Udokumentujcie to. W dokumentach możecie zamieścić
    np. zdjęcia wykonane przez siebie, film.


Grupa III – Nauczyciele

  1. Które liczby powstają z dodawania znaków rzymskich?
  2. Które liczby powstają z odejmowania znaków rzymskich?
  3. Ile takich samych znaków rzymskich można zapisać obok siebie?
  4. Co oznacza kreska zapisana nad znakiem rzymskim lub dwie kreski pionowe, pomiędzy którymi znak rzymski jest zapisany?
  5. Wyjaśnijcie reguły na forum klasy tak, aby wszyscy uczniowie mogli przystąpić do konkursu w czytaniu i pisaniu liczb przedstawionych znakami rzymskimi.
  6. Zaprezentujcie plansze, na których przedstawicie reguły zapisywania i odczytywania liczb wielocyfrowych zapisanych znakami rzymskimi. Plansze wykorzystamy do klasowej gazetki sciennej (możecie wykonać prezentację multimedialną, a może scenkę teatralną ? - to będzie duże wyzwanie)


Grupa IV – Praktycy

  1. Przygotujecie konkurs pt. „ Mistrz w czytaniu i pisaniu liczb rzymskich”
  2. Możecie wykonać „Piotrusia” - na przykład o tematyce: „wydarzenia historyczne”, „wydarzenia sportowe”, lub inne Was interesujące – gra polegająca na tym, że na jednej karcie będzie zapisane wydarzenie np. historyczne i rok znakami arabskimi, a na drugiej karcie ten sam rok zapisany znakami rzymskimi, przemyślcie reguły gry.
  3. Konkurs możecie przeprowadzić przygotowując np. krzyżówkę, quiz lub w innej zaproponowanej przez was formie.
  4. Jeżeli zdecydujecie się na „ Piotrusia' – zróbcie projekt kart, wybierzcie wydarzenia, napiszcie daty arabskie, i rzymskie, omówcie projekt z grafikami, którzy wykonają karty.

Grupa V – Graficy

  1. Zaprojektujcie dyplom dla „Mistrza w czytaniu i pisaniu liczb rzymskich” - ma zawierać elementy graficzne liczb rzymskich).
  2. Wykonajcie dyplom w dowolnym programie graficznym.
  3. Jeżeli grupa „ Praktyków” poprosi was o wykonanie kart „ Piotrusia” - wykonajcie je. Powinniście dokładnie omówić czego od Was oczekują, jak powinny wyglądać karty, powinniście otrzymać daty zapisane znakami rzymskimi i arabskimi z konkretną nazwą wydarzenia. Tworząc karty możecie umieścić na nich rysunek związany z danym wydarzeniem.